Search

دفتر فروش مرکزی

031-55445323

قرابیه ی ارده

قرابیه ارده

قرابی گردویی (در زنجان آن را گیرداکان قلاویه سی می نامند) گونه‌ای از این شیرینی است که در زنجان پخته می‌شود.این شیرینی را با بادام که عمده محتویات آن است به همراه شکر و سفیده تخم مرغ و پسته درست می‌کنند.

مواد لازم

  1. 200 گرم ارده
  2. 80 گرم روغن مایع
  3. 150 گرم پودر قند
  4. 1/2 قاشق غذا خوری پودر هل یا وانیل
  5. 360 گرم آرد

ابتدا درون کاسه ای هشتاد گرم روغن مایع و یک لیوان ارده و یک لیوان پودر قند الک شده را با هم مخلوط کنید سپس یک قاشق مرباخوری سرپر پودر هل اضافه شود و هم بزنید . میتوانید به جای پودر هل نصف قاشق مربی خوری وانیل بزنید. اما با هل معطرتر خواهد بود و در آخر کار سه لیوان آرد کم کم اضافه شود و هم بزنید (سیصد و هفتاد گرم) . حالا یه خمیر نرم و لطیف و نچسب داریم کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و از مواد به اندازه یک گردو گلوله کنید و با فاصله داخل سینی فر بچینید. بیست دقیقه قبل روشن شود تا گرم شود. سینی را داخل طبقه وسط فر قرار دهید با دمای صد و شصت برای فر های گازی و صد و چهل برای فر های برقی به مدت بیست یعنی تا زمانی که یکم فقط یکم زیر قرابیه  طلایی شود دقت کنید در ابتدا قرابیه  نرم است اما بعد از اینکه کاملا خنک شد سفت خواهد شد. قرابیه بینهایت ترد و  خوشمزه است توی دهن آب میشود .

خیلی راحت می توانید قرابیه را داخل قابلمه یا داخل ماهیتابه درست کنید به همین ترتیب کف تابه را کاغذ روغنی پهن کنید و با فاصله  بچینید و در ابتدا به مدت بیست دقیقه با دم کنی و حرارت کم و در آخر به مدت ربع ساعت بدون دم کنید و با حرارت خیلی کم اجازه دهید قرابیه  حاضر شود فقط تفاوتش با فر  اینکه قرابیه بافر روش ترک میخوره اما بدون فر قرابیه ترک نمی خوره ولی بافت و طعم شان دقیقا شبیه هم خواهد بود.

برای مشاهده ویدیو دستور پخت این شیرینی خوشمزه به پیج اینستاگرام ما سر بزنید